Ik beken, ik ben een nieuwsgierig persoon. Altijd geweest. Net dat was de reden waarom mijn eerste baas in de HR-dienstverlening tegen mij zei dat ik uitermate geschikt was om met klanten bezig te zijn.
En nu 30 jaar later ben ik nog steeds even geboeid en gefascineerd door wat speelt in bedrijven, hoe ze talenten werven en inzetten, hoe ze talenten inhuren en weer laten uitstromen. Ik zoek nog steeds managers op (HR, Inkoop, Business) om te luisteren naar hun oplossingen, hun bezorgdheden, hun dromen en wensen, hun verzuchtingen, …
Tijdens een van die gesprekken deed mijn gesprekspartner een uitspraak die mij aan het denken heeft gezet en die de directe aanleiding voor deze blog is:
“Wij hebben tot nu nog nooit serieuze problemen gehad met ingehuurde talenten,
waarom zouden wij dan nu iets veranderen?”
Hij is niet de eerste die mij deze opmerking geeft, en helaas denken veel managers in organisaties er zo over.
Waarom “helaas”?
Helaas, omdat ze naar mijn bescheiden mening een grote denkfout maken. Ze gaan er namelijk van uit dat morgen precies hetzelfde zal zijn als gisteren en vandaag. Voor hen is de toekomst een lineair gebeuren waarbij alles stabiel blijft. Inmiddels weten we dat dit niet zo is. De toekomst is onvoorspelbaar en morgen zal zeker verschillend zijn aan gisteren.
Morgen zal zeker verschillend zijn aan gisteren
Kijk eens om je heen naar de wereld waarin we leven anno 2017. Door de snelheid waarmee technologische innovaties gebeuren veranderen werk en de manier waarop we werk organiseren of uitvoeren in hoog tempo. Dit heeft ook invloed op ingehuurde arbeid: de shift van laag, uitvoerend werk naar specialistisch werk met hoge opleidingseisen zet zich ook in België steeds verder door. Maar hoogopgeleide specialisten zijn schaars en erg gegeerd op de arbeidsmarkt. Hoe ga je als organisatie hierop anticiperen?
Ingehuurd werk wordt ook snel meer virtueel of ‘onzichtbaar’ en biedt zich aan via ‘the human cloud’. Maar hoe vind je online talent en hoe stuur je dit aan, hoe leid je dit op en hoe beloon je hun professionalisme? Technologie geeft ons robots en drones, die inmiddels tientallen uitzendkrachten vervangen die tot voor kort in de logistiek werkten, en zelfrijdende taxi’s, bussen en vrachtwagens rijden al in proeftrajecten zonder chauffeur. Werk verdwijnt dus, maar er komt ander werk voor in de plaats, met nieuwe skills en doorgaans meer als een project georganiseerd.
Wat is de impact van dit alles voor jouw bedrijf ?
Wat is de impact van dit alles voor jouw bedrijf ? Maar ook: wat zijn de opties voor jouw bedrijf? Niet bezig zijn met deze vragen als organisatie, is letterlijk je kop in het zand steken, iets waardoor je de concurrentie een grote voorsprong in handen geeft.
Waarom blijven die managers dan toch hangen bij die “waarom zouden we …”-vraag? Ze moeten toch ook zien wat er in de wereld om ons heen gebeurt?
Mijn idee: omdat wij het niet gewoon zijn om ‘out-of-the-box’ te denken (dat wordt op school en in veel organisaties niet bepaald echt aangemoedigd).
Je hebt 2 soorten toekomst. Een die je overkomt en je verrast, en waarbij je zegt ‘jammer, brute pech’. Dat is precies wat Nokia, Kodak, Panasonic enz. is overkomen, die ook hebben vastgehouden aan het verleden en daardoor de vloedgolf aan veranderingen niet zien aankomen. We weten inmiddels hoe het ze is vergaan …
Maar er is ook een toekomst die je zelf kan ontwerpen. Dat doe je door in scenario’s te denken: ‘wat als …’. Op die manier schets je verschillende opties voor de toekomst en bouw je met je team, met je klant, je leverancier een gezamenlijke visie over wat er allemaal mogelijk zal zijn in de toekomst.
Proactief bezig zijn met 2020 en verder, ook in verband met ingehuurde talenten, is daarom gewoon een noodzaak wil je ook in de toekomst klaar zijn op wat gaat komen. Vandaag al je eigen toekomst voorbereiden en niet wachten tot er problemen zijn om in actie te komen. De toekomst? Die maak je best zelf!
The Flex Academy inspireert regelmatig directies via incompany workshops over de vele nieuwe vormen van ingehuurd talent en de impact hiervan voor organisaties. Wij begeleiden u ook bij het maken van uw strategische personeelsplanning en optimaliseren van uw flexibiliteitsmodel. The Flex Academy helpt u zo grip te krijgen op uw ingehuurde talenten en de inhuur meer toekomstgericht te organiseren. Hierdoor verzekert u de instroom aan talent, vergroot u de wendbaarheid van uw organisatie, vermijdt u risico’s en worden kosten gereduceerd.